HYTTEBYGGING FOR LØVHYTTEFESTEN
Av Roy Otto Dyrli
Dette er den siste av de årlige høytidene forskrevet i Moseloven, og som alle de andre er også denne et minne om utgangen fra Egypt. Løvhyttefesten heter Sucot på hebraisk. Suca er en hytte med vegger, men uten tett tak. Israelittene feirer denne festen til minne om at de etter utgangen fra Egypt overnattet i slike hytter mens de ennå var på flukt.
Senere, etter inntoget i Kanan, ble dette en fest for frukt og vinhøsten. Men vi er ikke helt der ennå, foreløpig er det hyttebygging som står på programmet. Med et lite opphold for den ukentlige sabbaten, kommer hyttene til å bli ferdigstilt til søndag ettermiddag, og uten hverken byggemelding, nabovarsel eller ferdigattest vil de for en uke være hjemmet for religiøse jøder.
På vei inn til Jerusalem fredag langs vei 443 kom vi bak denne transporten, uten tvil en hyttebygger på vei med byggevarer til den årlige festivalen.
Mens vi kjørte igjennom Jerusalems gater kom også Bob Dylan over den lokale radioen med ‘Precious angel’ fra albumet ‘Slow Train Coming’:
“You were telling him about Buddha, you were telling him about Mohammed in the same breath
You never mentioned one time the Man who came and died a criminal’s death”
Mens kristne strømmer inn i byen for å feire løvhyttefesten, og ortodokse jøder ikke helt vet hvordan de skal håndtere det, har altså den uten sammenligning mest kjente messianske jøden fra 70-tallet fått Nobels litteraturpris for sine sangtekster. At det er kontroversielt er ikke vanskelig å forstå:
“…On the way out of Egypt, through Ethiopia,
to the judgment hall of Christ
Shine your light, shine your light on me…”
Men ikke mere kontroversielt and at sangen hjaller over en lokal radiostasjon i Jerusalem rett før sabbaten er ved å gå inn.
Et døgn senere er denne ukens sabbat er over, men den neste starter allerede søndag kveld. Er det en tanke at jøder og kristne står nærmere hverandre enn noen andre religioner? At vi som kristne har noen justeringer å gjøre i forholdet til hva vi tror både om egen tro og jødene?
Bare et spørsmål, selvfølgelig i en tid der de store protestantiske kirkene igjen er på på vei mot antisemittisme, mens jødene igjennom rabbinske bokutgivelser som ‘The Kosher Jesus’ er i ferd med å oppdage hvem Jesus uten tvil faktisk var: En jødisk rabbiner! Men et spørsmål gjenstår selvfølgelig, både blant jøder og kristne: Vil vi virkelig tro at han er Messias?